Äppelängens förskola

Äppelängens förskola - barnens trygga plats

Prioriterat utvecklingsområde

Rörelse & Motorik Äppelängens prioriterade utvecklingsområde. Genom dokumentation av vår undervisning, det enskilda barnet samt barnen i grupp, är vårt mål att kunna presentera ett resultat som visar på att vi erbjuder en verksamhet som visar på en progression i barnens  grov- och finmotoriska utveckling. Barnen ska även få en förståelse kring vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.

”Eftersom den samlade dokumentationen av det systematiska kvalitetsarbetet endast ska innehålla uppgifter som rör verksamhetens kvalitetsutveckling är det viktigt att den inte innehåller uppgifter om resultat på individnivå. Däremot kan det vara värdefullt att visa på variationen mellan enheter eller ämnen och grupper.” (Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet, s. 24, andra uppl. Stockholm 2015)

Forskning

Forskning säger att barnen måste följa den normala utvecklingsgången utan att hoppa över något led. Barn behöver lära sig att rulla, åla, krypa, stå, gå, springa, hoppa, hänga och kasta. Forskare menar även att barnen bör nå ungefär samma utvecklingsnivå på samtliga utvecklingsområden innan det går vidare. Barnen bör ”vara i nivå med sig själv”. När barnet är det leder det till att barnen mår bra och utvecklas på ett harmoniskt vis.

Lärande i skolan förutsätter att barnen kan uppfatta sinnesintryck och kan percipiera. Forskare menar att försenad motorisk utveckling kan hämma den perceptuella utvecklingen. 

Aktivitet och träning är en avgörande faktor som sätter igång myeliniseringsprocessen så att flera kontaktpunkter uppstår mellan nervcellerna.

Lpfö 18

Utbildningen i förskolan ska bidra till att barnet utvecklar en förståelse för sig själv och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att leka och lära ska vara grunden för utbildningen. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande.

Hinderbana

På vår förskolegård har vi en fantastisk hinderbana byggd av naturmaterial med ekologisk bark som fallunderlag.

/1.jpg/2.jpg/3.jpg/4.jpg/5.jpg/6.jpg

 /sodra-roslagen.jpg

Luftmatta

Vi har även en 10 meter lång luftmatta som barnen får nyttja på gården när vädret tillåter.

/hopp.jpg